Thursday, January 27, 2011

Menuju puncak

SMS dari sahabat2 untuk mendaki Bukit Broga khamis lalu, tak sampai hati utk dikecewakan. Bertolak sesudah subuh, akhirnya sampai separuh puncak berjaya didaki. Mendaki bukit memang memerlukan stamina yang kuat. Tapi bagi sesiapa yang selalu mendaki bukit atau gunung, Bukit Broga bukanlah satu pendakian yang sukar & mencabar. Bak kata org2 kita 'KACANG GORENG LAH' atau 'TUTUP SEBELAH MATA PUN BLEH SAMPAI'..ermm.

Pemandangan yang amat cantik adalah anugerah RABB yang tak terhingga.











Berbekalkan fizikal & mental yang kuat, pasti tidak mematahkan semangat para2 pendaki. Alhamdulillah & tahniah kepada yang berjaya sampai ke puncak. Pada yang tak berjaya, CUBA LAGI. Saya adalah salah seorang yang tak berjaya.. Sedih.. tapi bukan beerti kalah, fizikal & mental sudah memaksa utk tidak meneruskan perjalanan.

Hidup kita juga umpama mendaki bukit..

'Maka tidakkah sebaiknya (dengan hartanya itu) ia menempuh jalan yang mendaki lagi sukar?'. Surah Al Balad, Ayat 11

Ya, memang jalan yang mendaki itu lebih sukar. Kejayaan takkan dapat tanpa memanjatkan usaha. Yang bulat takkan datang bergolek, yang pipih takkan terbang melayang. Ujian pasti ada setiap langkah kita kehadapan. Setiap langkah juga, kita perlu sentiasa bersedia & sabar menempuh dugaan yang tak terduga.

Pendakian memang memenatkan & mencabar tapi turun bukit juga menguji mental & fizikal.. Sama seperti kehidupan, kemenangan atau kejayaan bukanlah suatu yang kekal. Bangun jatuh itu lumrah. Memang perit untuk melalui zaman kejatuhan atau kesedihan. Jiwa & akal sering berperang dengan nafsu. Hanya doa kepada Illahi sahaja yang dapat melegakan segala keperitan dan kesusahan. Bagaimanapun perkataan PUTUS ASA tak perlu ada dalam kamus hidup setiap individu. Campakkan ia jauh2.

Bina semangat baru, capai matlamat, impian dan cita-cita.

P/s- Walau kali ni x berjaya, akan ku cuba sekali lagi.. BERUSAHA..HMM

No comments:

Post a Comment