Tuesday, August 31, 2010

SALAM MERDEKA



Sudah 53 tahun kita merdeka. 53 tahun adalah usia panjang yg dapat membentuk diri menjadi lebih dewasa & lebih matang. Kalau dahulu, pada usia ke-53 tahun.. Rasulullah SAW telah berjaya menghijrahkan diri dari jajahan pemikiran kaum musyrikin Mekah & zaman jahilliyah. Kita bagaimana? Adakah bezanya zaman Rasullulah dahulu dengan zaman sekarang? Terlalu jahil. Tindakan kita samada mengikut Sunnah atau melontar jauh contoh tauladan itu.

Apakah erti kemerdekaan sebenarnya?? Mengibarkan bendera & melaungkan merdeka itu sudah cukup?. Kita masih belum bebas, kita masih lagi dijajah. Dijajah oleh nafsu & kepentingan diri.

Politiknya seperti kanak2 rebutkan gula2, Sosialnya seperti tiada peraturan & tiada tuhan, Ekonominya seperti telur di hujung tanduk, Jiwanya seperti tin2 kosong yg membuat bising.

Merdeka di bulan Ramadan lebih tragis. Kisah buang bayi yg menjadi2, kisah bunuh-membunuh yg x pernah berhenti, kisah pesakit mental tak dapat mengawal diri, kisah mercun yg meragut nyawa anak sendiri & bermacam-macam lagi mimpi ngeri yang tak bisa diatasi.

Merdekakan diri dari kecil lagi. Merdeka dari jiwa yang kotor, penindasan, pemikiran yang kolot, pemahaman yang ortodoks & sifat2 yang buruk.

Bagaimanapun, saya masih bangga menjadi rakyat Malaysia dgn harapan yang baik perlu diteruskan & yang buruk perlu dimansuhkan. '1Malaysia menjana transformasi'. Diharap moto ini dapat direalisasikan untuk mengubah minda & jiwa rakyat Malaysia agar benar2 merdeka secara TOTAL.

No comments:

Post a Comment