Thursday, July 19, 2012

Cabaran Muslimah 30 hari

Ermm tinggal sehari shj lagi kita bakal melangkah ke zon yg sering dinanti2kan oleh umat Islam seantero dunia. Ramadan sentiasa menjadi titik permulaan bagi sesiapa yang ingin mendekatkan diri & mengharapkan rahmat dari Sang Khalik. Semoga kita semua diberi kesempatan untuk meraikan bulan yang penuh barakah.

Bila Ramadan akan menjelma, semua org sibuk dgn persediaan atau persiapan masing2. Tapi bersedia dari segi apa? Fizikal? Mental? Rohani? Ada yg bertungkus lumus ganti puasa tahun lepas, ada yang sibuk mencari telekung & songkok baru & ramai jugak yg akan membeli-belah utk brg2 dapur atau makan byk2 sebab nanti dah tak boleh makan di siang hari. Apa2 aja lah.

Sebenarnya saya tak pernah faham apa maksud persediaan Ramadhan. Tapi tahun saya cuba memahaminya & tiba2 saya terfikir yang ini....


Cabaran muslimah 30 hari. Bukanlah perkara yg susah pun kan? Especially bagi Muslimah yg memang dah biasa dgn perkara2 ni. Tapi bg sy ia memang cabaran utk sy sentiasa consistent & ziadah. InsyaAllah sy akan cuba.

Eh 30 hari je. Takkanlah Islam 30 hari je.. Ok, menurut kajian sesuatu perkara yg kita lakukan selama 21 hari berturut-turut..InsyaAllah ia akan bertukar menjadi habit. Semoga perkara yg susah akan jadi mudah & usaha yg kecil akan jadi besar.

Dikesempatan Ramadan ini, sama-samalah kita kuatkan akidah, tingkatkan iman & banyakkan ibadah dan ilmu. Permulaan yg baik di Ramadhan, diharap berkekalan di bulan2 berikutnya.

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa"
Al-Baqarah, 183



Love, Zuryn
Remember me this way.

No comments:

Post a Comment